با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ حقایقی دیوانه کننده در رابطه با جهان هستی – قسمت اول
زیارت عاشورا

۲۵) کهکشان راه شیری

امشب زمانی که خورشید غروب می کند، نگاهی به آسمان بیاندازید و بسته به تاریک بودن هوا می توانید هزاران ستاره را مشاهده کنید که تعداد زیادی از آن ها متعلق به کهکشان راه شیری هستند ولی اگر کمی با دقت بیشتری نگاه کنید، می توانید ببینید که علاوه بر کهکشان راه شیری،چند کهکشان دیگر هم وجود دارد.

nightsky

کهکشان راه شیری

24) سایر کهکشان ها

اگر بیان کردن این موضوع به شما حس کوچک بودن می دهد، باید هم اینطور باشد چون دانشمندان تخمین میزنند که صدها میلیارد کهکشان دیگر جدا از کهکشان راه شیری وجود دارد که هیچکدام از آن ها را نمی توان بدون تلسکوپ دید. به علاوه هرکدام از این کهکشان ها خود دارای میلیاردها ستاره هستند که تعداد تمامی این ها برابر با یک ده و ۲۱ صفر جلوی آن می باشد ! این تعداد از تعداد شن های روی زمین هم بیشتر است !

galaxies

سایر کهکشان ها

23) ماده تاریک

تمامی ستاره ها، کهکشان ها و سیاه چاله ها تنها حدود ۵% کل جهان را تشکیل می دهند ! خیلی عجیب است ولی ۹۵% دیگر جهان هویتی مشخصی ندارد و انشمندان اسم این ماده مرموز را ” ماده تاریک” گذاشته اند.

darkmatter

ماده تاریک

22) ابر فضایی الکلی ( The Alcoholic Space Cloud )

آن دسته از افرادی که با الکل سر و کار دارند، شاید مکانی نظیر Sagittarius B.برای آن ها بهشت محسوب شود! مکانی که ۲۶ هزار سال نوری از ما فاصله دارد و یک توده ابری آکنده از گاز و غبار آن را تشکیل داده است که حاوی میلیاردها میلیارد لیتر وینیل الکل است، الکلی که قابل خوردن نیست ولی یک ماده بسیار مهم برای ادامه بقا است.

sagb

ابر فضایی الکلی

21) حمله فضایی به ماه

در دهه ۵۰ تحت پروژه ای به اسم A119، ایالت متحده تصمیم گرفت که یک موشک هسته ای را روانه ماه کند.می پرسید چرا ؟ چون آن ها حس می کردند، در رقابتی که به سوی رفتن به فضا در پیش گرفته بودند، این کار آن ها را یک قدم جلو می اندازد. خوشبختانه این نقشه هرگز عملی نشد.

nuclear

حمله فضایی به ماه

20) خطای دید پونزو

تا حالا متوجه شده اید زمانی که ماه در راستای افق است بسیار نزدیک تر و بزرگتر به نظر می آید ؟ خوب اینطوری نیست. در واقع این مغز شماست که باعث خطای دید می شود. فکر کنید یکی از دوستان شما در سطح افق قرار گرفت است، با آنکه باید کوچک به نظر برسد ولی مغز شما این کوچکی را درک نمی کند. در رابطه با ماه هم چنین چیزی صدق می کند و اسم آن خطای دید پونزو است. مغز شما اندازه ماه را بزرگ تر نمایان می سازد. باور ندارید ؟ می توانید دفعه بعد که یک ماه را در راستای افق  دید، با دستان خود جلوی دیدتان نسبت به محیط اطراف را بگیرید تا متوجه اندازه واقعی آن شوید!

moonlarge

خطای دید پونزو

19) ماه بوی باروت می دهد

فضانوردانی که طی ماموریت آپولو عازم ماه شده بودند، غبار ماه را چنین توصیف کردند : بوی باروت می دهد! دانشمندان گرچه هنوز از علت این موضوع مطمئن نیستند چون باروت و مواد تشکیل دهنده ماه، از لحاظ ترکیب کاملا متفاوت اند.

gunpowder

بوی ماه

18) بزرگترین الماس جهان

سال ۲۰۰۴ دانشمندان بزرگترین الماس دنیا را کشف کردند. در حقیقت این الماس یک ستاره افول کرده است، ستاره ای که تقریبا ۵۰ سال نوری از زمین فاصله دارد وهسته ی آن از ۱۰ میلیارد میلیون میلیون کوارتز تشکیل شده است.

diamond

بزرگترین الماس جهان

17) روزهای سیاره زهره، از یک سال آن طولانی تر است!

خیلی عجیب است ولی ستاره زهره قبل از اینکه یک دور کامل دور خودش بچرخد، یک دور کامل دور خورشید می زند و همین باعث می شود یک روز آن از یک سالش طولانی تر باشد! در واقع به تاریخ زهره جنگ جهانی همین ۵۶ روز قبل پایان یافته است.

venus

زهره

16)  شناور بودن زحل

زحل با آن اندازه بزرگش را اگر در یک لیوان آب قرار دهید،شناور خواهد ماند چون چگالی آن ۰٫۶۸۷  گرم در هر سانتیمتر مکعب است،در صورتی که چگالی آب ۰٫۹۹۸ گرم در هر سانتیمتر مکعب می باشد! ولی متاسفانه شما نیاز به لیوانی دارد که قطر آن بیش از ۱۲۰ هزار کیلومتر باشد.

saturn

زحل

15) جوشکاری سرد

این موضوع مربوط به پدیده ای می شود که اگر دو قطعه فلزی در فضا همدیگر را لمس کنند، کم و بیش برای همیشه به هم می چسبند. جوشکاری نیاز به گرما دارد ولی در این مورد خلاء موجود در فضا خودش همه کار را می کند و نام این پدیده به همین دلیل، جوشکاری سرد می باشد. شاید به این فکر بیافتید که چطور سفینه های فضایی کارهای خود را در فضا انجام می دهند؟ خوب مواد سازنده این سفینه ها روی زمین دارای یک لایه از ماده اکسیده شده می باشند،  که سطح آن ها را پوشانده است و از این عمل جلوگیری می کند.

coldwelding

جوشکاری سرد

14) زمین بیش از یک قمر دارد!

دانشمندان چندین خرده ستاره را کشف کرده اند که در زمان حرکت زمین به حول خورشید، در طول قمرهایی، به دنبال زمین حرکت می کنند.

asteroid

قمر های زمین

13) زباله های فضایی

بیش از ۸ هزار چیز مختلف حول زمین می چرخد و اکثر آن ها برچسب ” زباله فضایی ” بر خود دارند که از ماموریت های فضایی گذشته به جا مانده اند.

spacejunk

زباله های فضایی

12) Lunar Drift

هرسال دانشمندان اعلام می کنند که ماه حدود ۳٫۸ سانتیمتر از زمین دورتر می شود. درنتیجه چرخش زمین هرروز نزدیک به۰٫۰۰۲ ثانیه آهسته تر شده می شود.

moon

Lunar Drift

11) عمر اشعه خورشید

با آنکه اکثر ما می دانیم نوری که از خورشید به زمین می رسد، مسیر ۹۳ میلیون مایلی را بین زمین ما و سطح خورشید طی می کند، ولی آیا می دانستید که این اشعه ها زندگی شان را ۳۰ هزار سال قبل در هسته خورشید آغاز کرده اند؟ یک واکنش شدید هسته ای باعث تشکیل آن ها شده است واز عمر آن ها هزاران سال است که می گذرد!

sun

اشعه خورشیدی


با سلام جهت استفاده از مطالب صلوات بر محمد و آل محمد بفرستيد و لطفاً لينك ما را در وبلاگ يا وبسايت خود قرار دهيد و به دوستان خود معرفي نماييد باتشكر - مديريت وبلاگ

معلم كلاس ششم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 12 بهمن 1393برچسب:, | 23:25 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |